“Met een menselijke aanpak bereik je meer”

Simon Doorn van Doorn Automatisering


Simon Doorn liep er elke dag langs, maar stond er pas na een paar weken bij stil: dat ene pand aan de Spoorstraat in IJsselmuiden zou wel eens de nieuwe thuisbasis van zijn bedrijf Doorn Automatisering kunnen worden. Samen met de verkoper bedacht hij een slimme constructie om het pand te kopen. Toen na een paar jaar de rentes gingen stijgen, veranderde de situatie. Op dat moment besloot Simon Marcel in te schakelen voor advies.  

“Met mijn bedrijf Doorn Automatisering regel ik de ICT-omgeving van mkb-ondernemers. Nadat ik in 2012 thuis op de zolderkamer begon, verhuisde ik een jaar later – samen met mijn eerste medewerker – naar een kantoorruimte op bedrijventerrein Spoorlanden in IJsselmuiden. We groeiden door, waardoor in 2019 de behoefte ontstond om een pand te kopen. Ik wilde me voorbereiden op verdere groei in de toekomst. Ook leek het me verstandig om te investeren in een pensioenvoorziening.”

“Toen het pand aan de Spoorstraat op mijn pad kwam, ging ik met de verkoper om tafel. Niet om te onderhandelen, maar om elkaar beter te leren kennen. Een bewuste keuze, want met een menselijke aanpak bereik je vaak meer. En dat bleek. De verkoper stelde voor om samen met onze accountants een slimme aankoopconstructie te bedenken. Dit leidde tot een huur-koop-overeenkomst die ons allebei fiscaal voordeel opleverde.”

Pand Doorn Automatisering IJsselmuiden

“Op 1 januari 2020 ontving ik de sleutel van het nieuwe pand. Het moest volledig verbouwd worden. Samen met mijn team, dat inmiddels uit tien medewerkers bestond, ging ik aan de slag. Na vier maanden bikkelen konden we eindelijk onze bureaus neerzetten. De overgebleven ruimte maakten we geschikt voor een andere ondernemer en kunnen we op termijn, als we verder doorgroeien, eventueel bij ons kantoor betrekken.” 


“Eind 2021 belde de verkoper mij. Ik huurde het pand van hem en zou het in 2023 definitief kopen. Omdat de rente steeg, stelde hij voor om de transactiedatum naar voren te halen. Hoewel hij daar zelf niet per se beter van werd, gunde hij mij een mooie aankoop. Ik besloot Marcel van Marcant in te schakelen voor een berekening, zodat we meer inzicht in de situatie kregen. Daaruit bleek inderdaad dat ik beter direct tot aankoop van het pand kon overgaan.”

“Marcel hielp mij bij het regelen van de financiering. Ik deed tot dat moment altijd zaken met mijn huisbank, maar was benieuwd naar de mogelijkheden bij andere aanbieders. Marcel vroeg drie offertes aan, zodat ik goed kon vergelijken. Dat vond ik prettig. Hoewel ik de financiering uiteindelijk weer bij mijn huisbank afsloot, weet ik dankzij deze aanpak nu zeker dat ik de juiste keuze heb gemaakt.” 

“Sinds januari 2022 ben ik eigenaar van het pand aan de Spoorstraat. Tijdens het aankoopproces waardeerde ik de open en eerlijke houding van de verkoper, onze beide accountants, mijn huisbank en Marcant. We werkten op een leuke manier samen. Daarbij onderhandelden we niet over het laatste cijfer achter de komma, maar benutten we de beschikbare kennis en gunden we elkaar een goed resultaat. Dát is waar ondernemen voor mij om draait.”